Algarve!!!

12 mei 2017

Ons eerste ritje in de Algarve gaat naar Sagres. Daar is een fort en kun je prachtig langs de kustlijn kijken. De Portugezen hebben alle gebouwen die er staan goed bijgehouden en men is nog steeds aan het renoveren.

De baai die we daarna bezoeken is prachtig omsloten door grote rotsen. Het restaurantje ligt aan de overkant van de weg. Prachtig ingericht.Stijlvol. De ober komt uit Duitsland en werkt hier voor het tweede jaar. Er ligt een hond onder onze tafel te slapen. Die is aan komen lopen vertelt de ober. Van alles geprobeerd maar de eigenaar niet gevonden.

Daarna door naar Sint Vicente de uiterste punt van Portugal.Hier staan veel bussen. Toeristisch punt . Nu in het voorseizoen leuk druk.Veel stalletjes met van alles te koop. Weer een prachtige kustlijn.Op de punten van de rotsen zitten vissers. We spreken er één als hij met de vis terugloopt naar zijn auto. Natuurlijk mag ik zijn vis zien. Dertig kilo gevangen in 6 uur vertelt hij. Poseren wil hij ook wel. Hij is er trots op.

Op de camping tegenover ons staat Jan uit Deventer. Die voorziet ons van tips. Zijn tip: Rijdt door Bisdo volg het bordje strand.Je ziet een mooi glooiend landschap. Jan heeft niets te veel gezegd. Prachtig. Groen glooiend. We treffen het. Een kudde schapen trekt net de weg over, de heuvels in.Ook weer een mooie baai/

Op de camping die bijna vol staat, staan we tussen Jan uit Deventer en Henk uit Heerlen. Ja er zijn veel Nederlanders op de camping maar ook mensen uit Frankrijk,Zweden,Engeland en Spanje.

Op advies van Jan gaan we de volgende dag naar Portimao en Avor. Moet je door de rotsen lopen op het strand . Denk eraan als het vloed wordt kun je niet meer terug.En daar zie ik het mooiste strand.Jan heeft niets teveel gezegd.Op de rotsen prachtige bloemen. En het restaurantje op een paradijselijke plek. Het is er niet druk ,de serveerster heeft alle tijd voor ons. Ze komt uit Oekraïne.Haar ouders zijn hier gaan wonen. Ze spreekt goed Engels. Ze vertelt over het wonen in Portugal, haar familie in Oekraïne. Haar besluit hier in Portugal te blijven. She loves Portugal.

Terug van het tripje besluiten we met de fiets naar het strand te gaan en te kijken of we een duik kunnen nemen.Heuvel af en heuvel op fietsen. Dat is even wennen. Wat een hoge golven. Direct in zee wordt ik al onderuit gehaald.Bennie is steviger. Die blijft staan. Van zwemmen komt niet veel. Maar we zijn  toch in de Atlantische Oceaan geweest.

Dinsdag , de volgende dag vertrekken we naar het midden van Portugal. Vanaf woensdag verwacht men in de Algarve regen. Het afbreken en opzetten van de vouwwagen is dan niet zo prettig.Jammer om nu al te gaan. We kunnen ook op deze plaats niet blijven. De camping is volgeboekt. En dat in het voorseizoen!!!!! We zijn zeker van plan om de Algarve nog eens te bezoeken.Volgens Jan (die hier al 20 jaar komt) hebben we nog lang niet alles gezien. Maar dat kan ook niet in zo'n korte tijd.

We rijden op de snelweg door een afwisselend prachtig landschap .Eindeloze glooiende vlakten met af en toe schapen en koeien. Olijfbomen,druivenranken .Soms in de verte een dorpje.Hier hoort muziek van  Leonard Cohen bij. Heerlijk dit is vakantie.

Een lege snelweg. Bij navraag vertelt men ons dat de Portugezen de tol niet kunnen betalen.De snelwegen zijn op advies van de E.U. aangelegd en betaald? De Portugezen wilden zelf wegen om de kernen leggen, dat is niet gebeurd. Nu hebben ze prachtige snelwegen waar tol betaald moet worden, maar die ze zelf niet kunnen betalen. En het verkeer gaat nog steeds door de dorpen .Hoe verkeerd kan iets lopen.

De tip voor de volgende camping komt van....natuurlijk Jan. We gaan naar Lourical naar camping Tamango. Al 20 jaar door een Nederlands echtpaar gerund. "Rijdt door Lourical ", zegt Jan " en overal  zie je bordjes camping staan". Niet dus. Foutje Jan. De camping is niet makkelijk te vinden. De Portugezen zijn erg aardig en een man bij een watertappunt van de Gemeente helpt ons verder.Hij doet zijn ene oog met zijn vinger naar beneden." We moeten goed kijken", zeg ik tegen Bennie. Nou dat klopt. Alleen een bordje waar een boom zijn takken voor laat hangen, geeft de camping aan.

Camping Tamango ligt midden in de natuur. De "Cantina"is met veel zorg ingericht. Grote ruimte met boeken en een open haard. Stijlvolle meubels, prachtige boeketten op de vazen.Mooie wandkasten.Veel om te bekijken.

Dries , de vader van Hans, de eigenaar, wijst ons plekken aan. Zoek maar uit.Er is hier genoeg plek. We kiezen. Achteraf met alle regen die volgt ,niet zo goed gekozen, maar ja..

Hans weet een goed restaurant "Oze", zes kilometer verderop , daar gaan we eten.Natuurlijk staat ook hier de tv aan.Later legt Hans uit waarom er altijd tv aan staat. Nou voor de radio moeten ze veel rechten betalen voor de tv. niet. Juventus is aan het voetballen tegen Monaco."Donderdag Ajax", zegt Bennie tegen de barman, die iemand erbij haalt omdat hij geen Engels spreekt.Er komt een vrolijke guitige man naar ons toe. Jazeker,  donderdag Ajax .Hij begrijpt het.  Kunnen we hier donderdag Ajax kijken? Beklonken. Bingo!!!!!Gaan we doen. Het eten is goed. Geen straf om terug te komen.

"s nachts begint het te regenen. De volgende ochtend regent het nog.We gaan een grote plaats in de buurt bekijken.Als het regent is dat ook eigenlijk niets aan.Na bezoek aan de Lidl gaat Bennie schilderen en zet ik foto, s op het blog in de "Cantina". Wat lux.

's Avonds om zeven uur kunnen we soep eten in de "cantina". We zijn er met  Nederlanders, Portugezen, Duitsers en een mevrouw uit Amerika.We praten een tijd  met Dries en  de eigenaars over Portugal. Later met een Portugese vrouw en de vrouw uit Amerika.Zij zijn hier om Fatima te bezoeken.Fatima ligt 45 km. verderop.De paus komt vrijdag en dan willen ze er zijn voor de viering.De vrouwen zijn vriendinnen die elkaar 10 jaar niet gezien hebben en nu samen Fatima bezoeken. Hoe bijzonder, .De Portugeze heeft ook een wandeltocht naar Santiago de Compostella afgelopen maart gemaakt. Drie weken lopen 25 km. per dag. That"s life. Quiet, relax.

1. Sandy:
    12 mei 2017
    Yes, een duik in zee! Lekker hoor, dat dat kan! Hier begint het zonnetje af en toe ook al goed zijn best te doen? Zou het voorjaar dan eindelijk echt beginnen?
    Wat een geluk dat Bennie Ajax kon zien! Nu maar hopen dat het ook lukt een mooi plekje te regelen om de finale te kijken!
  2. Paul:
    13 mei 2017
    Mooi avontuur, geniet ervan!!!!
  3. Tineke:
    14 mei 2017
    super mooi wat leuk dat jullie zo veel zien.
  4. Hettie Hamers:
    14 mei 2017
    Heb weer genoten van je verhaal en de foto's Jose. En laat Portugal nu ook het songfestival winnen! Een heel mooi, klein en gevoelig liedje gezongen met een enorme inleving. Veel plezier nog.xx
  5. Marijke van Norel:
    14 mei 2017
    Ik heb weer met veel plezier jullie belevenissen gelezen. Grappig al die mensen waar jullie mee praten. We hebben ook plannen om volgend jaar met de caravan richting portugal te gaan dus hou me aanbevolen voor de tips. Nog heel veel plezier. Groetjes aan Bennie
  6. Joost:
    14 mei 2017
    Goed verhaal weer ma!! Echt leuk om te lezen! Doe die ouwe kunstenaar de groeten!!
  7. Bea:
    15 mei 2017
    We lezen met veel plezier belevenissen en genieten van de foto's !
    Nog heel veel mooie momenten gewenst, liefs van de overburen