Terug naar het noorden.

24 mei 2017

Helaas is het tijd om terug te gaan.Omdat we twee dagen veel kilometers willen maken bespreken we een hotel.Dat wordt in Duenas (Spanje).

Ook in Spanje kun je veel kilometers maken op de snelweg.Mooie wegen, weinig verkeer.We rijden van een glooiend landschap door de uitlopers van van de Pyreneeën.Prachtig.Prima hotel, aardige mensen.

Volgende dag doorgereden naar Chatelaillon Plage. We zijn in Frankrijk. De camping is goed. Jammer dat er veel dicht zit. Café, winkel,eetgelegenheid. Het is voorseizoen....

Zaterdag is het mooi weer .We rijden naar La Rochelle.Grote stad, toeristisch, mooi en druk.

De Fransen spreken over het algemeen weinig Engels. En mijn Frans is net iets meer als" Papa fumant une  pipe".Dus communiceren we niet veel..Fransen lijken stugger. Of ligt dat aan mij.

Later hebben we de Fransen wel nodig.We kunnen de parkeerplaats van onze auto niet terug vinden.Bij navraag,niet alles ervan snappend,  nog eens vragen,  he he gevonden.Wat is dat een opluchting.En wat is La Rochelle dan groot.

Als we bij de camping zijn pakken we de fiets om het plaatsje te bekijken. Het was ons bij binnenkomst al opgevallen. De Fransen hebben alles overhoop getrokken. De hele boulevard ligt open. Wat moet dat voor de ondernemers frustrerend  zijn. Op het billboard zien we dat het er straks prachtig uit moet komen te zien.

Wat prijzen betreft weet je dat je weer in Frankrijk bent. Dat is even wennen....

Op de camping terug , zie je niemand meer.Het is half tien. Iedereen zit voor de tv. Of ligt in bed??

De volgende dag is het  stralend weer. Bennie gaat schilderen, ik klungel wat. Af en toe stopt er iemand om een praatje te maken.Naar het schilderij te informeren..Zo ook een Engelsman." He likes the painting".Hij vraagt naar onze vakantie en wij komen aan de praat. Hij is hier met zijn vrouw , die gehandicapt is. Zij zit in een rolstoel. Hoe hij dit vertelt, zo liefdevol. Genieten van het leven. Er alles uit halen. Wauw!!!

Tegen tweeën fietsen we naar La Rochelle. De buurman tegenover ons op de camping, die hier al 8 jaar komt, vertelt hoe je moet fietsen.Wat zijn de fietspaden slecht aangegeven.We balen dat we steeds de weg moeten zoeken.Het is  een mooie fietstocht langs de zee en door een prachtig park.

Wat hebben we een mooi weer. Die maandag lopen we langs  de boulevard. De Fransen eten tegen enen net zo als wij  's avonds eten. Hier eten ze ook veel "Moules". Dat ga ik ook eten. Heerlijk!!!

Op de camping staan we later met een aantal mensen bij elkaar. De overbuurman uit Breda en de Engelsman. Het gaat over... de Brexit. De Engelsman vindt dat een goed idee. Al het geld gaat naar Duitsland /Frankrijk zegt hij.Goed dat Engeland eruit gestapt is.Nou  hij is  één  van die 52% voorstemmers.

Maandag is het wat bewolkt. De temperatuur is goed, We besluiten wat in de buurt van de camping te blijven.Heerlijk niets doen, Boekje lezen  Turis, gekregen van een man in Portugal. Wennen, weet niet wat ik ervan moet denken. Lees altijd zijn column in de Stentor. Heeft wel een heel beroerde jeugd gehad..Knap om dit te ontstijgen,

Later komt er een man bij de vouwwagen. Bennie kan bij hem wel Ajax kijken. Hij is een rasechte Ajax fan. Evenals zijn zoon, die is naar Zweden gereden  zonder kaartje??Hij heeft van de buurman gehoord dat Bennie  nog een plekje zocht om te kijken. Aardige mensen kom je toch tegen...

Nou we hebben net besloten om woensdag naar een b&b in België te gaan. Daar kunnen we Ajax kijken op de Belgische zender. Prima toch.

Nog één dag rest ons in Chatelaillon Plage. Advies: Ga naar Ile de Ré.

Niets te veel gezegd. Prachtig eiland,.We bezoeken drie plaatsen op het eiland , beklimmen een toren en rijden naar de uiterste punt . En ook hier weer bloeien de bloemen.volop. Genieten. Er wordt op dit eiland veel gefietst.Lijkt me heerlijk om hier nog eens enkele dagen te fietsen..

En dan onze laatste avond op de camping. Uit eten, en de zon in de zee zien zakken....

Bij de toiletgroep spreek ik de vriendelijke   Engelsman nog even. Have a good life......

1. Joost:
    25 mei 2017
    Hè ouwe lui! Goed verhaal weer! En tot morgen! Jinte zingt al een liedje over jullie! X Joost
  2. Marijke van Norel:
    25 mei 2017
    Hi Jose en Bennie, zit de vakantie er al weer bijna op, wat gaat dat toch snel. Ik heb genoten van je verhalen Jose, erg leuk, een goede terugreis en ik spreek je dinsdag. Groetjes Marijke