Het weer bepaalt onze bestemming!!!

17 mei 2017

Mensen blijven bellen om op de camping een paar uur te kunnen slapen. Soms komen ze om 22.00 uur en gaan 's nachts om 3.00 uur weer weg. Op weg naar Fatima. Hans verhuurt "tubes", daar staat alleen een bed in. Buiten een tafel en stoelen om te gebruiken.

Op ons deel van de camping staan we alleen met campers en caravans. In de "cantina"drinken we met twee Engelsen een wijntje."Have you been in Porto", No."O it "s sooooo beautiful.Later komt ze ons een adres brengen van een camping bij Porto.

"s Avonds naar onze afspraak in het café. De eigenaar kent ons gelijk. Wij zijn ook de enige buitenlanders. Echt een lokale tent.Oma heeft vis voor ons klaargemaakt en wij zitten recht voor de tv. Niemand kijkt. Maakt Bennie niet uit. Hij kan ongestoord , zonder geklets, Ajax kijken. Ik zie de stamgasten bier drinken en grote witte bonen eten. of ik er een wil proeven. Jazeker. Velletje eraf, hoort bij bier, zeggen ze.(dat lust ik niet).Geen bijzondere smaak vind ik.We kunnen gerust gaan slapen Ajax heeft gewonnen. Wat een enerverende wedstrijd.

De volgende dag , veel plassen op de camping. Het heeft grote delen van de nacht geregend.Camping is bijna leeg. Hans onderneemt niets(zomers kookt hij), want er zijn bijna geen gasten.. Bennie begint tegen ons roodborstje, die ieder moment bij ons zit, te praten. Dat is niet goed.Vertrekken hier.

We bekijken de kaart en besluiten 's avonds naar de buurt van Santiago de Compostella te gaan.Alles ligt voor morgen klaar.

Zaterdag kijken we nog eerst even naar de weerberichten voor Spanje. Dagen bewolking en regen. Bah! Deze dagen hebben we wel de zon gezien maar ook veel regen gehad. Geen zin meer  in slecht weer. Bennie zegt: "Rij nog liever terug". In de kantine bij een kopje koffie kijkt Hans met ons mee. We gaan 280 km. terug naar Porto Covo. Er staat een mooie camping aangegeven in de Portugese gids van Hans.Op naar de steek Alentejo, waar we veel over gehoord hebben.Een half uur later rijden we naar het zuiden. Hoe gek kan het lopen.

Als we net voor Lissabon stoppen op een grote parkeerplaats, komen er twee bussen naast ons staan. Fans van Benfica!!! Vanmiddag kan Benfica landskampioen worden.Vuurwerk, bier......Denk niet dat ze veel van de wedstrijd zien. Wel gezellig om even met ze te praten.

De camping is mooi opgezet.....maar bijna leeg, op enkele caravans en campers na. Nou ja, dit hadden we niet verwacht. Er is wel een mooi plaatsje op loopafstand en de zee is maar 500 meter verderop.

"s Avonds lopen we het plaatsje in, waar veel gezelligheid heerst. Benfica heeft gewonnen. Als we in een restaurant zitten te eten komen er twee Schotse vrouwen naast ons zitten. Ze hebben 5 dagen de Portugese "camino"gelopen vertellen ze. Alles wordt op een kaartje uitgetekend. "You are girl friends", zegt Bennie.Verontwaardigd kijkt de vrouw Bennie aan. We are not in love, whe are friends. Oke. Beiden gaan hierna een andere weg. Een van de vrouwen gaat terug naar huis, haar moeder is ernstig ziek en de andere gaat de echte camino lopen vanaf Porto. Jeetje helemaal alleen." Je bent niet alleen ",zegt ze ."Je spreekt mensen, ziet de natuur en je geniet.". Mooi,  ieder vult zijn leven anders in.

1. Diny:
    17 mei 2017
    Wat maken jullie toch ontzettend leuke dingen mee José en Bennie. En al die gesprekjes met locals, ja dat is aan Bennie wel besteed. Jammer dat jullie óók regelmatig slecht weer hebben. En die bonen zien er speciaal uit, José. Een goeie reis verder!
  2. Sandy:
    17 mei 2017
    Opa oma seehee! Wat leuk dat jullie zo veel foto's plaatsen, kan ik toch af en toe naar jullie kijken! Via het beeldscherm krijgen jullie ook kusjes van mij! Ik mis jullie wel hoor, ik vind het maar gek dat ik niet bij jullie thuis kan spelen.
    Gelukkig komen jullie snel weer thuis, fijn! Tot volgende week! Kus, Jinte!
  3. Sandy:
    17 mei 2017
    Mooi om te lezen hoe jullie lekker je gang gaan en per moment je reis bepalen! Niks moet, alles kan! Top!
    Tot snel!
  4. Tim naber:
    17 mei 2017
    Erg leuk om te lezen je verslag José en idd als ben met vogels begint te kletsen kun je maar beter vertrekken. Gun jullie veel mooi weer en 29 graden net als bij ons,
  5. Hettie Hamers:
    18 mei 2017
    Prachtig, wat een mooi verhaal Jose, ik moest lachen toen je vertelde over Ben en het vogeltje, kon dat helemaal voor me zien. zijn die slakjes of kokkels lekker?
    Het mooiste plaatje vind ik, Ben die de trap afloopt, wat een verrassing zie je dan.